Hrajúce sa dieťa a svet – alebo hon na čarodejnice..?

 

PhDr. Peter Nezník, CSc. – PaedDr. Miloslava Sudolská, PhD.

 

Katedra filozofie a dejín filozofie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika

Katedra informatiky, Prírodovedecká fakulta, Univerzita Mateja Bela

 

 

Moderný svet sa začínal smelými snami o pokroku, šťastí a živote človeka, ktorý bude zbavený vojen, nepohody, útrap a chorôb. Dieťa bolo pomerne dlho považované za miniatúru dospelého. Hra ako kultúrotvorný fenomén. Neoddeliteľnou súčasťou hry je aj hračka. Hračka je to, s čím sa hráme. Hračky pozná každý z nás (E. Fink). V zápale produkcie sme pozabudli na mnohé, dokonca aj na podstatné. Pozabudli sme na svet hračky, ktorá sa stala tovarom ako všetko ostatné. Dnešné hračky nútia dieťa prijať konzumný spôsob života a neposkytujú mu príliš veľký priestor pre tvorivosť a snenie. Tieto slová napísal R. Barthes a dodal, že súčasné hračky sú umelé, chemické a vedú ku kinestézii užívania a nie potešenia. Moderné hračky predznamenávajú univerzum funkcií, ktoré vykonávajú dospelí. Akoby mali pripraviť dieťa na to, aby ich všetky bezvýhradne prijalo. Sú vytvorené mýtmi (tvrdí Barthes), či technikami sveta dospelých: armáda, rozhlas, spoje, medicína (malé lekárske kufríky, operačné sály pre bábiky), letectvo (parašutisti), dopravné prostriedky.... Proti tomu stojí život a živé, sloboda a človek – to všetko, o čom múdro a pútavo písali mnohí premýšľajúc o svete a hre...

 

 

Späť Å